ELEKTROTECHNIKA.CHYTRAK.CZ
Vojenská střední škola a Vyšší odborná
škola
Ministerstva obrany v Moravské Třebové
EM - Laboratorní cvičení 14 - měření na kondenzátoru
Před měřením...
Prostudujte a zodpovězte tyto témata a otázky (použijte jako součást teoretického rozboru):
- Co to je kondenzátor, jaké máme druhy? Jaké má základní vlastnosti a chování (v obvodech střídavého i stejnosměrného) proudu? Informace např. ZDE
- Objasněte pojem, napiš značku, výpočet a jednotku časové konstanty.
- Objasněte pojem kapacitance (kapacitní reaktance) kondenzátoru. Napište značku, vztah a jednotku.
- Prostudujte informace o měřicím přístroji a měření na osciloskopu - ZDE - WIKI a ZDE - OSCILOSKOP
Úkol
A) Prostudujte a znázorněte charakteristiky(nabíjecí a vybíjecí)
kondenzátoru ve stejnosměrném obvodu.
B) Prostudujte a znázorněte reaktanci kondenzátoru jako funkci frekvence
v obvodu střídavého proudu.
Pomůcky
AC a DC stabilizovaný zdroj napětí
2x multimetr
Rezistory - 470Ω, 1kΩ
Elektrolytický kondenzátor - 2200μF a 4700μF
Přepínač
Stopky (hodinky)
Schéma zapojení
A)
B)
Postup
A)
- Sestavte obvod dle schématu A s R1=1kΩ a C=4700μF. Pozor na orientaci elektrolytického C !!!!
- Nastavte vhodné rozsahy MP
- Odečítejte hodnoty I a U v čase 0, 5, 10, 15, 20, 25s
- Změňte polaritu ampermetru. Přepněte přepínač co polohy 2 (zdroj je odpojen) a změřte vybíjecí křivku (odečítejte hodnoty U a I v čase 0, 5, 10, 15, 20, 25s).
- Hodnoty zapište do tabulky a vyneste graficky závislost proudu a napětí na čase. Při nabíjení i vybíjení.
- Opakujte s rezistorem 470Ω a kondenzátorem 2200μF. Opět zapište do tabulky a vytvořte graf
B)
- Sestavte obvod dle schématu B.
- Nastavte špičkové napětí zhruba na hodnotu 5V.
- Vypočtěte hodnotu periody pro jednotlivé frekvence.T=1/f.
- Nastavte periodu(frekvenci) dle hodnot v tabulce. Udržujte špičkové napětí pořád 5V.
- Odečtěte hodnoty proudu pro jednotlivé frekvence.
- Hodnoty zapište do tabulky. Z naměřených hodnot vypočtěte kapacitanci a porovnejte s teoretickou.
- Vyneste grafickou závislost kapacitance na frekvenci.
Tabulka naměřených a vypočtených hodnot
A)
B)